Sunday, November 21, 2010

BBM 2 DAN AKTIVITI 2

BAHAN BANTU MENGAJAR BAGI MURID LEMAH.
Bahan Bantu Mengajar bagi murid lemah adalah seperti berikut:

1. Pelbagai Bekas Kosong Seperti Di Bawah:

       
                                         TIN
                                                                            JAG
                                                                                                             BESEN

                                                        BEKAS MAKANAN RINGAN




BOTOL PENCUCI LANTAI

                                                                                                                                                                                                           
                                                           BOTOL PENCUCI PAKAIAN

                    





      
                                                                                                                            BOTOL JUS OREN
                                                       BOTOL PELEMBUT PAKAIAN




BOTOL MANDIAN


BOTOL MINERAL

                                                                                                       BOTOL PENCUCI KERETA


 

2.  Enam  Baldi Yang Berisi Air.
       
     

3.  Lembaran Kerja B
<>
JjjjjjjJawab soalan berikut:
1. 1.    1.   Bulatkan  bekas yang boleh memuatkan  isipadu air yang lebih banyak.
(a)



(b)
       




2.  Bulatkan bekas yang boleh memuatkan isipadu air yang sedikit .

                                                           (a)  

(b)

3.  Bulatkan bekas yang boleh memuatkan isipadu air  yang paling banyak.
 



4.      Bulatkan bekas yang boleh memuatkan isipadu air yang paling sedikit.


                                    


AKTIVITI  PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAGI MURID LEMAH.

HASIL PEMBELAJARAN:
Murid-murid berupaya: 
Membandingkan isipadu dua cecair melalui perbandingan secara langsung.

BAHAN BANTU MENGAJAR.
1.      Bekas kosong pelbagai saiz  seperti  jag, besen, botol,  tin dan sebagainya.
2.      Baldi
3.      Air
4.       Lembaran Kerja B

LANGKAH-LANGKAH PENGAJARAN
Aktiviti ini dijalankan di  luar bilik darjah.
1.       Sebelum aktiviti dijalankan, guru menyediakan  bekas kosong seperti botol minuman, botol pencuci baju, botol mandian, botol pembersih lantai, botol pelembut kain, bekas aiskrim,  jag, besen,  dan pelbagai jenis tin.  Guru juga menyediakan 6 baldi yang berisi air.
2.      Murid-murid dibahagikan kepada 6 kumpulan ( 1 kumpulan 3 orang).
3.      Guru memberikan dua bekas kosong yang berlainan saiz kepada setiap kumpulan. Setiap kumpulan juga diberi satu baldi yang berisi air.
4.      Sebelum menjalankan aktiviti, murid-murid disuruh membuat tekaan terlebih dahulu bahawa bekas yang mana boleh memuatkan isipadu air yang lebih banyak.
5.      Murid-murid disuruh bersedia dengandua bekas kosong masing-masing.
6.      Secara berkumpulan, minta  murid mengisi air sehingga penuh ke dalam salah satu bekas tersebut. 
7.      Kemudian, suruh murid tuang air yang diisi tadi ke dalam bekas kosong yang satu lagi.  
8.      Guru bersoal jawab dengan murid.  Contoh soalan soal jawab:
Adakah air itu melimpah?
Jika murid menjawab ”Ya”,   Tanya soalan ini:
Mengapa ia  melimpah?

Jika murid menjawab ”Tidak”,  Tanya soalan ini:
Ada ruang lagikah untuk diisi air?
Mengapakah ada ruang ini?
Bekas mana boleh diisi lebih banyak air?
Bekas mana boleh diisi sedikit air?

9.   Bincang  dan bandingkan dapatan murid. Bimbing murid melihat bahawa lebih besar bekas tersebut, maka lebih banyaklah isipadu air yang boleh diisinya.
10.  Guru mengedarkan Lembaran Kerja B. (seperti di dalam  BBM)
11.  Guru dan murid berbincang tentang jawapan soalan di lembaran kerja tersebut.
12.  Guru memberi kerja rumah kepada murid-murid.


No comments:

Post a Comment