BAHAN BANTU MENGAJAR BAGI MURID CEMERLANG
Bahan bantu mengajar bagi murid cemerlang adalah seperti berikut :
1. Empat Bekas Kosong Pelbagai Saiz Seperti Berikut:
BOTOL
JAG

TIN
2. Empat Baldi Yang Berisi Air.
3. Empat Gelas Plastik.
4. Lembaran Aktiviti.
Stesen | Bekas Kosong (Lukiskan) | Isipadu Air ( Bilangan Gelas) |
A | ||
B | ||
C | ||
D |
5. Empat Batang Pensel.
6. Lembaran Kerja A
Jawab soalan di bawah. ![]() ![]() ![]() 1. Sebuah besen boleh memuatkan ________ cawan air. ![]() ![]() ![]() ![]() 2. Sebuah jag boleh memuatkan _________ gelas air. 3. Isipadu air di dalam tin lebih ______________ daripada isipadu air di dalam botol. 4. Isipadu air di dalam gelas lebih ____________daripada isipadu air di dalam besen. BESEN BOTOL b) Bekas yang boleh memuatkan isipadu air yang paling sedikit di dalam gambarajah di atas ialah ______________________. |
4.0 AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAGI MURID CEMERLANG.
HASIL PEMBELAJARAN:
Murid-murid berupaya:
Menyukat isipadu cecair menggunakan unit bukan piawai.
BAHAN BANTU MENGAJAR.
1. Bekas kosong pelbagai saiz iaitu jag, besen, botol, dan tin.
2. Lembaran Aktiviti
3. Pensel
4. Gelas Plastik
5. Baldi
6. Air
7. Lembaran Kerja A
LANGKAH-LANGKAH PENGAJARAN
Aktiviti ini dijalankan di luar bilik darjah.
1. Sebelum aktiviti dijalankan, guru menyediakan 4 bekas kosong iaitu jag, besen, botol, dan tin. Guru juga menyediakan 4 baldi yang berisi air, 4 gelas plastik, 4 lembaran aktiviti dan 4 batang pensel.
2. Murid-murid dibahagikan kepada 4 kumpulan ( 1 kumpulan 4 orang).
3. Guru menyediakan 4 stesen (bilangan stesen sama dengan bilangan kumpulan). Di setiap stesen, guru menyediakan sebuah bekas kosong, sebaldi air dan gelas plastik (digunakan untuk mengisi air ke dalam bekas kosong).
4. Guru mengedarkan lembaran aktiviti dan pensel kepada setiap kumpulan. Murid-murid diminta melukiskan bekas kosong yang disediakan di setiap stesen.
5. Kumpulan 1 akan bermula di stesen A, kumpulan 2 akan bermula di stesen B, kumpulan 3 di stesen C dan kumpulan 4 di stesen D.
6. Di setiap stesen, murid perlu mengisi penuh sambil membilang jumlah gelas air yang diperlukan untuk memenuhkan bekas yang telah disediakan. Mereka perlu
mencatatkan bilangan gelas pada jadual di lembaran aktiviti tersebut. Tegaskan
kepada murid gelas plastik perlu diisi penuh setiap kali air disukat, contohnya :
Stesen | Bekas (Lukiskan) | Isipadu Air ( Bilangan Gelas) |
A | 7 gelas air | |
B | 10 gelas air | |
C | 6 gelas air | |
D | 15 gelas air |
7. Murid-murid perlu mengosongkan bekas tersebut sebelum bergerak ke stesen yang berikutnya.
8. Teruskan aktiviti hingga kesemua stesen telah selesai.
9. Bincang dan bandingkan dapatan murid. Susunkan kesemua bekas yang digunakan mengikut saiz, daripada yang kecil hingga yang besar. Bandingkan saiz bekas dan isipadu air yang diperlukan untuk mengisinya.
10. Bimbing murid melihat bahawa lebih besar bekas tersebut, maka lebih banyaklah isipadu air yang diperlukan untuk mengisinya.
(Nota: Hasil dapatan yang sedikit berbeza antara kumpulan mungkin disebabkan cara menyukat yang kurang tepat.)
11. Guru mengedarkan Lembaran Kerja A (seperti dalam BBM).
12. Guru dan murid berbincang tentang jawapan di dalam lembaran kerja A.
13. Guru memberi kerja rumah kepada murid-murid.
No comments:
Post a Comment